Stress en overgangsklachten


Ben ik in de overgang?

Een vaak gestelde vraag in mijn praktijk. Over de overgang is veel onduidelijkheid. Onze moeders zijn ook opgevoed met: ‘Kind, daar moet je gewoon even doorheen. Gaat vanzelf weer over’.

We weten vaak niet wat er eigenlijk in ons lichaam gebeurd en hoe we ons lijf daarbij een handje kunnen helpen. Misschien doen we wel dingen die de klachten juist verergeren? Daarom hieronder wat extra uitleg.

Zo rond je 35e levensjaar begint er al een wat te verschuiven in je hormonale balans. Misschien merk je dat je iets sneller moe bent, je slaappatroon veranderd, of dat je je iets minder veerkrachtig voelt. Ergens achter in de 40 gaan dan de meer herkenbare overgangsklachten optreden. zoals:


Vroeg in de overgang optredende klachten kunnen zijn:

  • Veranderingen in het menstruatiepatroon. Er kan meer bloedverlies optreden en de tijd tussen 2 menstruaties wordt langer.
  • Opvliegers
  • Nachtelijke transpiratie-aanvallen, waardoor je vaak ’s nachts wakker wordt en een slaaptekort kunt opbouwen. Overdag voel je je vaak moe en lamlendig. 
  • Prikkelbaarheid en stemmingswisselingen. 


Minder bekende klachten die in een later stadium kunnen optreden zijn:

  • Pijn bij het vrijen door het gevoeliger, dunner en minder vochtig worden van de huid van de schede.
  • Libido verlies. 
  • Onwillekeurig urineverlies.
  • Droge lichaamshuid, verlies elasticiteit van de lichaamshuid.
  • Spier- en gewrichtsklachten. 



Stress en de overgang

De overgang maakt dat er verschuivingen optreden in je hormoonhuishouding. Dit maakt dat je minder stressbestendig bent en minder draagkracht hebt. Vrouwen denken soms op deze leeftijd dat ze een burn-out hebben terwijl het eigenlijk terug te brengen is naar overgangsklachten.

De oorzaken daarvoor zijn :

  • De verminderde nachtrust door nachtelijk zweten vergroot je stressgevoeligheid. 
  • Je tankt niet goed meer bij (onbalans in het waterelement) en emoties komen veel harder binnen
  • Je lever is hard aan het werk met de afbraak van oestrogeen. Je merkt dit doordat bv vet voedsel moeilijker verteerbaar is. Onbalans in de lever (houtelement) zorgt ook voor frustratie, boosheid en depressieve gevoelens.
  • Het hormoon progesteron en het stresshormoon hebben dezelfde bouwstoffen en bij veel stress wordt er te weinig progesteron aangemaakt waardoor de hormonale onbalans nog groter wordt . Dit kan op termijn tot grote vermoeidheid leiden.

Heb je hormonale klachten of stressklachten tijdens de overgang? Blijf er niet mee rondlopen en maak een afspraak voor het in balans brengen van je hormonen.  Je krijgt meer inzicht in jou situatie en we maken een aanpak op maat zodat je zelf meer regie krijgt over je klachten.

Of kom even lekker bij op een verwenavond voor vrouwen in de overgang.



‘Ik ga zorgvuldig met jou persoonlijke gegevens om. De bovenstaande gegevens gebruik ik alleen voor de organisatie van de verwenavond’

Close

G

Close this and do not ask me again